rzecznicy_praw_pacjenta.gif


Świadczenia stomatologiczne
Skargi pacjentów dotyczą wykazu bezpłatnych podstawowych świadczeń zdrowotnych lekarza stomatologa oraz podstawowych materiałów stomatologicznych stosowanych przy udzielaniu tych świadczeń określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia. Pacjenci mają zastrzeżenia do listy świadczeń i podstawowych materiałów refundowanych zgodnie z tym rozporządzeniem przez NFZ. Wykaz świadczeń oraz materiałów stomatologicznych jest udostępniany pacjentowi przez lekarza stomatologa. Pomimo tego pacjenci nie znają przysługujących im świadczeń a za ponadstandardowe usługi stomatologiczne zmuszeni są zapłacić (zdarzają się przypadki pobierania opłat za świadczenia i materiały podstawowe). Jest to poważny problem zwłaszcza dla starszych osób, które oczekują refundowania ponoszonych kosztów na leczenie. Dodatkowe opłaty za świadczenia ponadstandardowe są niewątpliwym problemem osób borykających się z trudnościami finansowymi.
Największą grupę spraw stanowią skargi na ograniczenia dostępności do protez i aparatów ortodontycznych. Zarówno osoby starsze, którym przysługuje proteza raz na pięć lat jak również rodzice dzieci do 12 roku życia, którym przysługuje leczenie ortodontyczne wad zgryzu z zastosowaniem tylko ruchomych aparatów ortodontycznych, zgłaszają swoje problemy w uzyskaniu należnych świadczeń oraz egzekwowaniu napraw aparatów i protez. Wskazane jest zlikwidowanie granicy wieku dla dzieci (czyli do uzyskania pełnoletności) i pozostawienie tylko względów medycznych jako jedynego kryterium uzasadniającego zastosowanie aparatu ortodontycznego.
      Zapisy rozporządzenia Ministra Zdrowia powodują również skargi rodziców, dotyczące możliwości uzyskania zabiegów stomatologicznych w znieczuleniu ogólnym dla dzieci autystycznych oraz upośledzonych, w przypadku, gdy np. upośledzenie jest inne niż umysłowe.
Jakość udzielanych świadczeń jest kolejną grupą skarg kierowanych przez pacjentów w szczególności dotyczących zachowania się personelu medycznego oraz satysfakcji z wykonanych usług (np. reklamacja protez).
            Świadczeniodawcy, w związku z kolejkami pacjentów, skarżą się na zbyt małą ilość zakupionych usług oraz ich cenę. Pojawiają się także sytuacje pobierania opłat za wizyty od pacjentów Poradni stomatologicznych lub ortodontycznych.

Data aktualizacji: czerwiec 2009
© Narodowy Fundusz Zdrowia, Kraków 2005 - 2014
Powered by
Strona Małopolskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia wykorzystuje tzw. ciasteczka (cookies), które są zapisywane na Państwa urządzeniu przez przeglądarkę internetową. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Służą jedynie do zapamiętania ustawień wyświetlania, wersji (graficznej bądź tekstowej), typu i rozmiaru czcionek oraz stylu hiperłączy. Jeżeli nie zgadzacie się Państwo na zapisywanie ciasteczek, powinniście zmienić ustawienia swojej przeglądarki. W takim przypadku korzystanie ze stron internetowych MOW NFZ może być utrudnione.
Więcej informacji o dostępności i polityce plików cookies można przeczytać tutaj.