Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.
Zmiana numeru rachunku bankowego, na który przelewane są środki z tytułu refundacji wymaga zmiany w formie aneksu do umowy na realizację recept. Aneks zmieniający numer rachunku bankowego jest przygotowywany wyłącznie na wniosek podmiotu prowadzącego aptekę/punkt apteczny, który należy wygenerować w Portalu Świadczeniodawcy.
W celu wygenerowania wniosku o zmianę numeru rachunku bankowego należy:
Po przekazaniu elektronicznej wersji wniosku zostaje udostępniona funkcja wydruku.
Wniosek podpisuje osoba reprezentująca podmiot prowadzący aptekę/punkt apteczny lub inna osoba działająca na podstawie pełnomocnictwa do składania oświadczeń woli w imieniu podmiotu prowadzącego aptekę, w szczególności do podpisania wniosku o zmianę numeru rachunku bankowego.
Wniosek w jednym egzemplarzu należy złożyć osobiście lub przesłać pocztą na adres właściwej terytorialnie jednostki Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
W przypadku braków we wniosku zostaje wyznaczony termin 14 dni roboczych na uzupełnienie. Niedostarczenie prawidłowego wniosku w terminie 14 dni roboczych skutkować będzie odrzuceniem wniosku o aneks dotyczący zmiany konta bankowego.
Przygotowany przez Oddział Funduszu aneks podpisuje:
Dopuszcza się podpisanie aneksu przez podmiot poza siedzibą Oddziału Funduszu pod warunkiem, że autentyczność podpisów i posiadanych uprawnień do reprezentowania podmiotu prowadzącego aptekę/punkt apteczny osób podpisujących, zostanie potwierdzona przez notariusza, radcę prawnego albo adwokata.
Termin na dostarczenie prawidłowo podpisanych 3 egzemplarzy aneksu – 14 dni roboczych od wystawienia na portalu aptecznym. Niedostarczenie prawidłowo podpisanych aneksów w terminie 14 dni roboczych skutkować będzie odrzuceniem wniosku o aneks dotyczący zmiany konta bankowego.
Dokumenty:
Podmiot prowadzący aptekę/punkt apteczny zobowiązany jest do każdorazowego informowania Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego NFZ w formie pisemnej o zmianie na stanowisku kierownika apteki/punktu aptecznego. Każdorazowa zmiana na stanowisku kierownika wymaga jej uwidocznienia w umowie na realizację recept – wprowadzenie zmiany następuje w drodze aneksu do umowy. Zmianę kierownika apteki/punktu aptecznego podmiot prowadzący aptekę zobowiązany jest zgłosić niezwłocznie.
W przypadku, gdy podmiot prowadzący aptekę zamierza dokonać zmiany na stanowisku kierownika, należy:
Dodatkowo kopię dokumentu potwierdzającego zmianę nazwiska, jeżeli w PWZ/dyplomie występuje inne nazwisko potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez osobę reprezentującą podmiot prowadzący aptekę/punkt apteczny.
Załączniki 1,3,4,5 do pobrania z sekcji Przydatne druki
Wniosek wraz załącznikami należy złożyć osobiście lub przesłać pocztą na adres Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
W przypadku braków Fundusz wyznacza termin 14 dni roboczych na uzupełnienie. Nieuzupełnienie braków w terminie 14 dni roboczych skutkować będzie odrzuceniem wniosku o aneks dotyczący zmiany kierownika apteki.
Na podstawie wniosku w formie papierowej oraz elektronicznej Oddział Funduszu sporządza aneks do umowy na realizację recept. Aneks w formie elektronicznej udostępniany jest aptece za pośrednictwem Portalu Świadczeniodawcy w zakładce Wiadomości i akcje. Następnie trzy jednostronnie podpisane egzemplarze aneksu należy złożyć osobiście lub przesłać pocztą na adres właściwej terytorialnie jednostki Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
Termin na dostarczenie prawidłowo podpisanych i zaparafowanych 3 egzemplarzy aneksów wynosi 14 dni roboczych od daty udostępnienia. W przypadku niedostarczenia prawidłowo podpisanych aneksów w terminie 14 dni roboczych procedura aneksowania zostanie anulowania.
Celem wznowienia procedury konieczne jest złożenie ponownie kompletu wymaganych dokumentów.
Przy każdej zmianie ewidencji osób zatrudnionych w aptece podmiot prowadzący aptekę/punkt apteczny proszony jest o dokonanie stosownych zmian w Portalu Świadczeniodawcy.
Zmiany należy dokonywać w następujący sposób:
Zgodnie z brzmieniem §3 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów na realizację recept oraz ramowego wzoru umowy na realizację recept (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 787 ze zm.) podmiot prowadzący aptekę dokonuje zgłoszenia zmian ewidencji personelu w formie elektronicznej, w następujących terminach:
Przykład:
Zgłoszenie pracownika zatrudnionego w dniu 12 lutego 2020 r. - przekazane w okresie od 17 do 21 lutego 2020 r.
Zgłoszenie zakończenia zatrudnienia pracownika w dniu 21 lutego 2020 r. – przekazane w okresie od 2 do 6 marca 2020 r.
Obowiązek zgłaszania zmian ewidencji personelu aptecznego dotyczy magistrów i techników farmacji.
Osoby odbywające staż w aptece nie podlegają zgłoszeniu do MOW NFZ.
W sytuacji, gdy następuje zmiana danych dotyczących podmiotu prowadzącego aptekę/punkt apteczny, nowy podmiot prowadzący aptekę zobowiązany jest do złożenia:
Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć osobiście lub przesłać pocztą na adres właściwej terytorialnie jednostki Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
W przypadku braków we wniosku zostanie wyznaczony termin 14 dni roboczych na uzupełnienie. Niedostarczenie prawidłowego wniosku i załączników w terminie 14 dni roboczych skutkować będzie odrzuceniem wniosku o aneks dotyczący zmiany danych podmiotu prowadzącego aptekę/punkt apteczny.
Na podstawie wniosku i załączonych dokumentów o zmianę danych podmiotu prowadzącego aptekę/punkt apteczny Oddział Funduszu sporządza aneks do umowy na realizację recept.
Aneks jest udostępniany aptece za pośrednictwem Portalu Świadczeniodawcy w zakładce Nowości. Aneks podpisuje podmiot prowadzący aptekę i kierownik apteki. Następnie 3 podpisane egzemplarze aneksu należy złożyć osobiście lub przesłać pocztą na adres właściwej terytorialnie jednostki Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Po podpisaniu aneksu dane nowego podmiotu prowadzącego aptekę zostaną wprowadzone do systemu informatycznego MOW NFZ przez Oddział Funduszu.
Termin na dostarczenie prawidłowo podpisanych i zaparafowanych 3 egzemplarzy aneksu wynosi 14 dni roboczych od daty udostępnienia. W przypadku nie dostarczenia prawidłowych 3 egzemplarzy aneksu w terminie 14 dni roboczych wniosek o aneks dotyczący zmiany danych podmiotu prowadzącego aptekę zostanie odrzucony.
W sytuacji, kiedy apteka kończy swoją działalność, podmiot prowadzący aptekę/punkt apteczny, który ma zawartą umowę na wydawanie refundowanego leku, środka specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę z Narodowym Funduszem Zdrowia, zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tym fakcie Oddział Funduszu.
W takim przypadku należy złożyć do Oddziału Funduszu następujące dokumenty:
Powyższe dokumenty należy złożyć osobiście lub przesłać pocztą na adres właściwej terytorialnie jednostki Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
Dodatkowo w przypadku rozwiązania umowy podmiot prowadzący aptekę/ punkt apteczny jest zobowiązany do pisemnego powiadomienia oddziału wojewódzkiego NFZ o aktualnych danych adresowych osoby reprezentującej podmiot lub osoby upoważnionej do wydania recept.
Art. 47 a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U.2022 r. poz. 463 z ze zm.) „Podmiot prowadzący aptekę lub punkt apteczny, który rozwiąże umowę z oddziałem wojewódzkim Funduszu oraz zakończy prowadzenie działalności, jest obowiązany do powiadamiania tego oddziału, przez okres 5 lat od dnia zakończenia prowadzenia działalności, o aktualnych danych adresowych osoby reprezentującej dany podmiot lub danych osoby upoważnionej do wydania recept w razie nieobecności osoby reprezentującej ten podmiot, w celu umożliwienia Funduszowi dostępu do recept zrealizowanych przez zlikwidowaną aptekę lub punkt apteczny, w terminie 7 dni od dnia, w którym dane te uległy zmianie”.
Natomiast zgodnie z art. 127 da ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001r. Prawo Farmaceutyczne (t.j. t. Dz.U. z 2021.1977 ze zm.) „.Karze pieniężnej w wysokości do 2000 zł podlega podmiot prowadzący aptekę lub punkt apteczny, który wbrew przepisowi art. 47a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych nie powiadamia oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, który zawarł z tym podmiotem umowę na realizację recept, o aktualnych danych adresowych osoby reprezentującej dany podmiot lub danych osoby upoważnionej do wydania recept w razie nieobecności osoby reprezentującej ten podmiot w terminie 7 dni od dnia, w którym dane te uległy zmianie”.
Należy pamiętać o konieczności aktualizowania i przekazywania do MOW NFZ informacji o zmianie miejsca przechowywania recept lub danych kontaktowych osoby odpowiedzialnej za zarchiwizowane recepty.
Umowa na realizację recept wygasa z dniem ostatecznego uchylenia, stwierdzenia nieważności, stwierdzenia wygaśnięcia lub cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki.
W sytuacji, gdy nie zaistniały przesłanki do wygaśnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki (apteka nie kończy działalności), podmiot prowadzący aptekę może rozwiązać umowę na realizację recept z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia dokonanego na koniec miesiąca kalendarzowego.
W tym celu należy przekazać do MOW NFZ :
Podstawa prawna:
Aktualny wzór komunikatu elektronicznego wymiany danych, o którym mowa w art. 45 ust. 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych dostępny jest na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia.